تبلیغات
مسلسل ----آموزش نظامی - معرفی کتاب «امپراتوری هالیوود»

جانم فدای رهبر

معرفی کتاب «امپراتوری هالیوود»

نویسنده :جامانده
تاریخ:جمعه 30 تیر 1391-12:00 ب.ظ

معرفی کتاب «امپراتوری هالیوود»
با موسسین هالیوود به قلم یك آمریكایی آشنا شوید: «این گروه خشن!»
معرفی کتاب «امپراتوری هالیوود»
با موسسین هالیوود به قلم یك آمریكایی آشنا شوید: «این گروه خشن!»
«مهاجران یهودی – روس از اشتتل‌ها (روستاها یا شهرك‌های یهودی‌نشین اروپای شرقی و مركزی) و گتوها به هالیوود آمدند و تصمیم گرفتند در این مكان جادویی اشرافیتی شرقی بیافرینند؛ مكانی بی هیچ‌ربطی به واقعیت‌هایی كه آن‌ها یا هر كس دیگری قبلاً در زندگی‌شان دیده بودند. رویای آمریكایی اختراعی یهودی است.» (جیل رابینسن) یهودیان هالیوود به رویای آمریكایی ایمان داشتند نه به شكست آن. آن‌ها سخت و پیروزمندانه كوشیدند شاهدی بر بقا و وجود رویا بیافرینند.» (های كرفت، فیلمنامه نویس)
 
کتاب «امپراتوری هالیوود» كه با جملات فوق آغاز می‌شود، روایتی است از ماجرای زندگی خالقان یهودی هالیوود به روایت یک مورخ و منتقد یهودی آمریکایی به نام «نیل گابلر». قطعاً تأیید می‌کنید که اگر یک محقق ایرانی کتابی با موضوع هالیوود و بنیان‌گذران آن بنویسد و در کتابش به نکات غیراخلاقی زندگی خالقان یهودی هالیوود اشاره کند، عده‌ای او را متهم به داشتن توهم توطئه، نگاه حکومتی و سفارشی و انگیزه‌های سیاسی خواهند کرد. اما اگر یک مورخ-منتقد آمریکایی در کتابش حقایقی از زندگی کثیف این خالقان یهودی هالیوود را افشا نماید و آن‌ها را به دلیل روحیات لمپنی‌شان «مغول» بنامد، و از سویی کتابش به عنوان یکی از صد کتاب برجسته درباره‌ی صنعت فیلم امریکا معرفی شود، چه بهانه‌ای برای رد حقایق کتاب می‌توان یافت؟
 
«گابلر» در این کتاب، به سراغ زندگی تک‌تک صاحبان کمپانی‌های معروف هالیوودی از جمله –پارامونت، مترو گلدوین مه‌یر، برادران وارنر، یونیورسال و کلمبیا می‌رود و از کودکی آنها در اروپای شرقی تا مهاجرت به آمریکا و تسخیر هالیوود توسط آنها را روایت می‌کند. به نحوی که بخش اول این کتاب شامل پنج فصل و هر فصل مختص یکی موسسان این پنج کمپانی بزرگ است. فصل‌های دیگر این كتاب هم عبارت‌اند از: محتوای فیلم‌های استودیوها، زندگی اجتماعی و خانوادگی یهودیان هالیوود، یهودیت و ارزش‌های آمریكایی، یهودیان هالیوود و سیاست و در نهایت، افول امپراتوری و مرگ بنیان‌گذاران.
 
گابلر در فصل اول، از «آدولف زوكر» موسس كمپانی عظیم «پارامونت» شروع می‌كند و در مورد او چنین می‌نویسد: «آدولف زوكر از دو چیز متنفر بود؛ اولیش باختن (در قمار) كه میزانش هم مهم نبود... دومین چیزی كه زوكر از آن تنفر داشت دروغ شنیدن بود. یك بار كارمند جدبد بخش فروش شركت را به یكی از بازی‌های معروف بریجش (نوعی قمار) دعوت كرد. كارمند قبلاً گفته بود كه در ورق‌بازی ماهر است، اما تا بازی شروع شد زوكر فهمید او بلوف زده است تا محبوب شود... دست سوم كه تمام شد، پدرم دسته‌ی كارت‌ها را برداشت، انداخت زمین و گفت كسی رو كه اعتراف می‌كنه كه نمی‌دونه، می‌تونم تحمل كنم. تو گفتی بریج‌باز هستی، ولی هیچی ازش نمی‌دونی. شبمون رو خراب كردی. اینو نمی‌تونم تحمل كنم. تا جایی كه به من مربوط میشه، می‌تونی همین حالا بری. مرد وسایلش را برداشت و رفت.»
 
بی‌اعتقادی «زوكر» به مذهب و خدای یهود، علاقه‌ی شدید او به قمار، روحیه‌ی به شدت خشن و ترسناكش در كار و امثال آن از دیگر توصیفاتی است كه گابلر در مورد «آدولف زوكر» به كار می‌برد. در كنار این‌ها، حقایق جالبی در مورد چگونگی رونق گرفتن سینما در آمریكا و حربه‌هایی كه این یهودیان در سالن‌های نمایش فیلم برای جذب مخاطب می‌اندیشیدند (از جمله ایجاد بارهایی برای عیاشی)، در این كتاب به چشم می‌خورد. مثلاً به نقل از خود «زوكر» چنین آمده است: «من دخترهایی را پیدا می‌كنم كه خوب برقصند و نویسنده‌هایی كه برای هنرپیشه‌های من و دیگران لطیفه‌های خوب بنویسند.»
 
«كارل لیملی» (موسس كمپانی یونیورسال)، «لویس.بی.میر» (موسس مترو گلدوین مه‌یر) «برادران وارنر» (جك، سم، هری و آلبرت وارنر موسسان كمپانی عظیم برادران وارنر) و «هری كان» (موسس كمپانی كلمبیا) از دیگر غول‌های هالیوودی هستند كه در این كتاب مفصل به زندگی آنها پرداخته شده است. مثلاً در مورد برادران وارنر چنین آمده است: «جك و هری وارنر، پایه‌های استودیوی برادران وارنر، از هم متنفر بودند. یك بار هری، لوله‌ی سربی به دست، توی محوطه‌ی استودیو دوید دنبال جك. فریاد می‌زد می‌خواهد او را بكشد. كار به جایی رسید كه دیگران با زور جلوی او را گرفتند و لوله را از دستش درآوردند تا تهدیدش را عملی نكند.»
 
«نیل گابلر» در مورد «هری كان» موسس كمپانی كلمبیا هم چنین نقل می‌كند: «هری كان «كلمبیا» را مثل دولت پلیسی خصوصی اداره می‌كرد؛ سخت‌گیر، ترسناك، بی‌رحم، و پردل و جرأت. به شكلی تحمل‌ناپذیر خشن، بدزبان و دم‌دمی. ماشین خشك مغزی كه كنترل مالی و فیزیكی همه‌ی امپراتوری خود ساخته‌اش را در دست داشت. می‌گفتند اگر در غذاخوری خصوصیش در استودیو درباره‌ی موضوع ممنوعه‌ای مثل مرگ یا بیماری حرف بزنی، اخراجت می‌كند و می‌روی توی فهرست سیاه. می‌گفتند در همه‌ی لوكیشن‌ها دستگاه شنود كار گذاشته و می‌تواند حرف‌های سر صحنه را بنشود و اگر چیزی به گوشش برسد كه ناراحتش كند، توی بلندگو فریاد می‌زند.»
 
رابطه‌ی ارباب و برده‌وار بازیگران و حتی كارگردانان با مالكان استودیوها، رقابت عجیب و غریب این غول‌های یهودی با هم و مرگ مشكوك بعضی از آنها، ماجرای اعتراض برخی از اخلاق‌مدارها به محتوای غیراخلاقی فیلم‌های این یهودیان و چگونگی دور زدن قانون سانسور توسط این سرمایه‌داران هالیوودی از دیگر بخش‌های جذاب این كتاب است. 
 
جالب آنكه این كتاب جوایز زیادی را هم در خود امریكا دریافت كرده است. از جمله جایزه‌ی كتاب لس‌آنجلس تایمز در زمینه‌ی تاریخ و جایزه‌ی انجمن تئاتر كتابخانه به عنوان بهترین كتاب. «امپراتوری هالیوود» همچنین در نمایشگاه عمومی سینما در امریكا  -یكی از بخش‌های ویژه‌ی آكادمی اسكار- به عنوان یكی از صد كتاب برجسته درباره‌ی صنعت فیلم آمریكا انتخاب شده است.
 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo